Cecilia på Söder

Cecilia flyttade till Södermalm och började re-blogga.

torsdag, december 07, 2006

Bland tomtar o troll...

Jag kom på en sak idag. Trots att det känns förjävligt att gå i skolan varje dag fram tills julafton från kl.8-30-16.30 ute i Solna, transporteras fram och tillbaka på svettiga bussar och infekterade tunnelbanor med spikar i sätena, medans tiden rinner förbi en utanför fönstren, sitta i trånga föreläsningssalar med en syrenivå långt under godkända gränser, lyssna på sega gubbar som maler och maler och drar skämt från bronsåldern... så är det EN sak som känns bra. Jag får träffa folk! Jag mår så himla bra när jag är bland folk. Jag är verkligen inte en person som tycker om att stänga in mej, jag skulle nog trots allt inte trivas i nån skokartong... Jag mår så himla mycket bättre av att träffa folk och fä. Så det så. Synd att man kommer på det, när man inte har tid det med det...

Glöggfest, julfest, RÅPLUGG, julklappshopping, klinkersläggning i hallen samt leka aerobicsinstruktör står på helgens agenda. Bland annat. Borde jag ju hinna med, eller?

-----------------
Dagens mp3 är Förortsungarna - F.o.u. theme. Jag tycker den låten är lite rolig. Nån annan motivering har jag inte. Saker och ting blir ju roligare när det är kul, liksom.

By the way, kan nån förklara uttrycket "att det går troll"? Har hört det riktigt många gånger på sistone, och JAG FÖRSTÅR INNEBÖRDEN, men hur kommer det sig att man säger så? Vaddå troll liksom? Och dom går? Vart? Nej, mystiskt uttryck. Måste fråga herr Lindström... han e smart.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

När det "går troll" i något är då det händer något man inte kan förklara. Tex att man släcker lampan i rummet (tror man) men när man kommer tillbaka är den tänd eller när man ska trä tråden i synålen men det är helt omöjligt men man ser jag att det SKA gå. Eller när man ska göra glöggfest, julfest, RÅPLUGG, julklappshopping, klinkersläggning i hallen samt leka aerobicsinstruktör samtidgt - ja, då går det troll i tiden/planeringen.

"Kirurgen som bara kunde vokaler"

08 december, 2006 08:18  
Anonymous Anonym said...

Troll är något mystiskt och magiskt. Förr i tiden var troll det läskigaste som fanns. Innan Göran P, Tummen och släkten Bush fanns.
Det var troll man skrämde folk med. När trollen var på marsch skulle man håll sig undan. Man ställde ut mat för att hålla sig väl med trollen (jmf julgröten). Samma sak gällde för "småfolket". Man fick tex inte kasta ut varmt vatten på marken, för då kunde småfolket som fanns där, bränna sig.
Prova och googla "gå troll" och du hittar det i alla möjliga, och omöjliga, sammanhang.

"Kirurgen som bara kunde vokaler" del 2

08 december, 2006 13:22  

Skicka en kommentar

<< Home